Pensem en la salut?

Pensem en la salut?

  • Autor: Institut Borja de Bioètica
  • Editor: Documenta Universitaria
  • Col·lecció: Documenta
  • ISBN: 9788493361945
  • Lloc de publicació:  Girona , Spain
  • Any de publicació: 2004
  • Pàgines: 164

Aquest volum constitueix el primer fruit que s'ofereix als lectors com a resultat de la col·laboració entre l'editorial DOCUMENTA UNIVERSITARIA i l'INSTITUT BORJA DE BIOÈTICA per tractar temes específics de bioètica que constituiran la col·lecció. Així doncs, aquesta primera aportació és el resultat d'un treball col·lectiu i multidisciplinari protagonitzat per I. Abbas, F. Antoñanzas, J. Colom, A. García-Altés, J. M. Ollé, J. Rovira, F. Torralba, i amb la col·laboració de la Direcció General de Drogodependències de la Generalitat de Catalunya.

Les reflexions i les anàlisis científiques que componen la primera part d'aquest llibre constitueixen la part essencial des del punt de vista de l'Institut Borja de Bioètica i haurien de semblar suficients per a qualsevol persona sensible per tal d'aconseguir l'objectiu de vetllar per la nostra pròpia salut i refusar aquells hàbits de vida que no contribueixen a conservar-la i a no malmetre-la, amb independència que les alteracions de salut produïdes per actituds voluntàries o estils de vida no saludables representin o no un cost per a la nostra economia particular.

La segona part d'aquest treball integra, a tall d'exemple, dos estudis relatius als aspectes econòmics del tabaquisme i del consum de drogues. Dels treballs que segueixen a continuació, "Els costos dels hàbits de vida no saludables; el cas del tabaquisme a Catalunya", dels professors Joan Rovira i Ismail Abbas, ha estat possible gràcies al finançament del mateix Institut Borja de Bioètica, i el d'"Avaluació del cost social del consum de drogues il·legals a l'Estat espanyol" ho ha estat gràcies a la col·laboració de la Direcció General de Drogodependències i Sida, del Departament de Sanitat i Seguretat Social de la Generalitat de Catalunya. Aquest darrer text es basa en un estudi més ampli elaborat per l'Agència d'Avaluació de Tecnologia i Recerca Mèdiques i la Direcció General ja esmentada que, amb el nom d'Avaluació del cost social del consum de drogues il·legals a Catalunya i a l'Estat espanyol, serà de propera publicació per part del Departament de Sanitat i Seguretat Social de Catalunya. Els autors d'aquest treball han estat la senyora Anna Garcia-Altés, de la Fundación Instituto de Investigación en Servicios de Salud i New York City Department of Health and Mental Higiene; el senyor Josep M. Ollé, de la Direcció General de Drogodependències i Sida del Departament de Sanitat i Seguretat Social de Catalunya; el Professor Fernando Antoñanzas, del Departament d'Economia i Empresa de la Universitat de La Rioja; i el senyor Joan Colom, de la Direcció General de Drogodependències i Sida del Departament de Sanitat i Seguretat Social de Catalunya. 

  • Cover
  • Copyright page
  • Title page
  • Presentació
  • Introducció
  • Salut, estils de vida i drogoaddicció. Francesc Torralba
    • 1. Aproximació a la noció de salut
    • 2. Indicadors de salut
    • 3. Factors condicionants
    • 4. Noció d’estil de vida saludable
      • 4.1. Estil de vida i cor
      • 4.2. Estil de vida i càncer
      • 4.3. Estils de vida i treball
      • 4.5. Valors i estils de vida
    • 5. Pluralitat d’estils de vida
    • 6. Estils de vida arriscats
    • 7. La drogoaddicció
      • 7.1. Complexitat del fenomen
      • 7.2. Factors de risc en l’ús i abús de drogues
      • 7.3. Factors de tipus individual
      • 7.4. Factors de tipus familiar
      • 7.5. Factors de tipus social
    • 8. Factors protectors en el consum de drogues
      • 8.1. L’autoestima
      • 8.2. La comunicació
      • 8.3. La planifi cació del temps
      • 8.4. La transmissió de valors
      • 8. 5. Consideracions respecte la població jove
    • 9. Tipus de drogues
      • 9.1. Tabac
      • 9.2. Alcohol
      • 9.3. Marihuana
      • 9.4. Cocaïna
      • 9.5. Estimulants
      • 9.6. Barbitúrics
      • 9.7. Narcòtics
      • 9.8. Anabòlics
      • 9.9. Al·lucinògens
      • 9.10. Inhalants
    • 10. Consideracions sobre la legalització de les drogues
    • 11. La salut, responsabilitat de tots
    • 12. Estils de vida i distribució dels recursos
    • 13. El paper dels mitjans de comunicació social
    • 14. Consideracions ètiques fi nals
    • Bibliografia
  • Els costos dels hàbits no saludables: el cas del tabaquisme a Catalunya. Ismail Abbas
    • Salut, serveis sanitaris i hàbits de vida
    • Costos i beneficis dels hàbits no saludables
    • Estimació dels efectes sobre el benestar del tabaquisme ide les intervencions antitabàquiques a Catalunya
      • Objectius
      • Descripció del model
      • Supòsits del model
      • Obtenció de les dades dels paràmetres del model
        • 1.- Dades d’incidència, de supervivència, de prevalença i riscosrelatius
        • 2.- Costos
      • El funcionament del model
    • Resultats
      • Primera situació: Impacte de l’hàbit tabàquic
      • Segona situació: Impacte de la cessació de l’hàbit tabàquic
    • Discussió
      • Bibliografia
    • Annex 1: Les dades utilitzades en el model
      • Taula 1: Incidència i supervivència de malaltia coronària segons l’edat, sexe per fumadors i no fumadors
      • Taula 2: Supervivència total sense la mortalitat per malaltia coronàriaper a homes
      • Taula 3: Supervivència total sense la mortalitat per malaltia coronària per a dones
      • Taula 4: Supervivència total sense la mortalitat de MPOC per a homes
      • Taula 5: Supervivència total sense la mortalitat de MPOC per a dones
      • Taula 6: La probabilitat de supervivència observada de MPOC i altres causes
      • Taula 7: Supervivència condicionada pel càncer de pulmó segons el sexe i la història de la malaltia
      • Taula 8: Supervivència total sense la mortalitat per les tres causes de mort (càncer de pulmó, MPOC i MC ) per a dones
      • Taula 9: Supervivència total i la supervivència total sense la mortalitat en les tres causes de mort estudiades (càncer de pulmó, MPOC i EC) per a homes
      • Taula 10: Taxes d’incidència del càncer de pulmó segons l’edat i sexeper a fumadors i no fumadors (taxes per 100.000 persones)
      • Taula 11. Taxes d'incidència de MPOC segons l'edat i sexe per a fumadors i no fumadors (taxes per 1.000 persones)
      • Taula 12: El cost anual per pacient amb MPOC segons la gravetat dela malaltia
      • Taula 13: El cost total per pacient amb malaltia coronària
      • Taula 14: Estades hospitalàries totals i costos totals després d’excloure les estades hospitalàries causades per les malalties circulatòries
      • Taula 15: Estades hospitalàries i cost per persona i any per a homes
      • Taula 16: Estades hospitalàries i cost per persona i any per a dones
      • Taula 17: Perfi l de pagaments d’impostos sobre el tabac per edats, perfil per sexe i edats del consum d’unitats de cigarretes diàries de qui declara ser fumador diari.
      • Taula 18: L’IRPF i SS segons l’edat
      • Taula 19: Dades de pagaments d’IVA
      • Taula 20. Pensions contributives en vigor per sexe i edat a 1996. Total sistema a 31-12-1996
    • Annex 2
      • Fórmula de Maillet
    • Annex 3
      • Representació gràfi ca del model
    • Annex 4
      • Taula 1: Resultats d'una simulació de 1000 homes fumadors
      • Taula 2: Resultats d'una simulació de 1000 homes no fumadors
      • Taula 3: Resultats d'una simulació de 1000 dones fumadores
      • Taula 4: Resultats d'una simulació de 1000 dones no fumadores
      • Taula5: Resultats d'una simulació de 1000 homes fumadors que deixen de fumar als 25 anys d'edat
      • Taula 6: Resultats d'una simulació de 1000 homes fumadors que deixen de fumar als 45 anys d'edat
      • Taula 7: Resultats d'una simulació de 1000 dones dfumadores que deixen de fumar als 25 anys d'edat
      • Taula 8: Resultats d'una simulació de 1000 dones fumadores que deixen de fumar als 45 anys d'edat
    • Avaluació del cost social del consum de drogues il·legals a l'estat espanyol. A. García -Altés, J. M. Ollé, F. Antoñanzas, J. Colom
      • Introducció
      • Mètodes
      • Resultats
      • Discussió
      • Bibliografia
      • Annex 1
        • Taula 1: Causes de morbiditat associades al consum de droguesil·legals seleccionades com a diagnòstic principal
        • Taula 2: Nombre d’urgències relacionades amb el consum de drogues il·legals i nombre d’urgències totals, segons Comunitat Autònoma
        • Taula 3: Distribució dels pressupostos del Plan Nacional sobre Drogodependencias segons àrees i Comunitats Autònomes
        • Taula 4: Resultats de l’estudi
          • Gràfic 1. Distribució dels costos directes i indirectes. Estat espanyol, 1997
          • Gràfic 2. Distribució dels costos sanitaris. Estat espanyol, 1997
          • Gràfic 3. Resultats d’altres estudis sobre el cost social del consum de drogues il·legals
  • Índex

SUSCRÍBASE A NUESTRO BOLETÍN

Al suscribirse, acepta nuestra Politica de Privacidad